Skip to content

Fælles kommunikation

Sammen styrker vi synligheden af Byens Hus - til gavn for både den enkelte og fællesskabet.

Som medskaber i Byens Hus er det dit ansvar at sørge for at få omtale og promovere dit arrangement til den udvalgte målgruppe. Men i fællesskab når vi længere ud til dem, der har lyst til at deltage. Sammen råber vi højere og bredere.

Gennem en styrket fælles kommunikation, ønsker vi både at fastholde eksisterende brugere samt nå nye målgrupper, så flere kan lære kulturhuset at kende. Gennem en fælles indsats og fælles visuel identitet håber vi, at vi sammen kan udbrede kendskabet til Byens Hus i Gentofte.

På denne side kan du som medskaber læse mere om kulturhusets kommunikationsinitiativer, og hvad du kan gøre.

Det kan du selv gøre

  • Du kan være med til at udbrede kendskabet til Byens Hus ved at gøre følgende:

    • Følg os på facebook, instagram og linkedin – og del gerne med dit netværk!
    • Sørg for at linke til www.byenshusgentofte.dk på din hjemmeside og styrk kulturhuset i søgeresultater på fx google
    • Gør dit netværk opmærksom på at tilmelde sig Byens Hus’ nyhedsbrev. Find link til tilmelding her
    • Lav en anmeldelse af Byens Hus på facebook og google
  • Din aktivitet skal i kalenderen senest en måned før det finder sted og meget gerne før. På den måde kan vi bedre sikre, at vi får det med i planlægningen af vores tiltag, og du giver dit publikum eller brugere en chance for at nå at se, at det sker.

    Hvordan gør jeg?

    1. Send beskrivelse og billedmateriale til Byens Hus’ kommunikationsredaktør Christina Lykkegaard: cbly@gentofte.dk så hun kan hjælpe med at understøtte kommunikationen af arrangementet og lave materialer for jeres aktivitet i Byens Hus design

    2. Opret et facebook event via en facebook side. Hvis du ikke har en facebook side, men kun en privat profil eller gruppe, så aftal med Christina, at vi opretter det via Byens Hus

    3. Sørg for at invitere Byens Hus som ’medvært’ til dit facebook event, så det fremgår af kulturhusets events på facebook, og brug gerne det cover I får tilsendt af Christina. Send link til Christina på mail, da hun ikke altid får notifikationer på dette via facebook

    4. Opret en profil på www.kultunaut.dk og opret dit event med lokationen; Byens Hus – Vi Skaber Sammen, så det kommer på vores og Gentofte Kommunes hjemmeside og kulturkalender. (Vi arbejder på at kunne sende info automatisk til kultunaut i snarlig fremtid)

  • Du kan frit vælge billetsystem, men du har mulighed for at få adgang til Byens Hus’ billetudbyder kaldet Ticketbutler.

    Via Tickebutler kan du også oprette tilmelding til gratis events uden gebyr og på den måde få indblik i interessen for din aktivitet.

    Du får adgang ved at skrive til Christina på cbly@gentofte.dk

    Bemærk: Opretter du dit event via Ticketbutler, vil det også automatisk blive vist i KultuNaut og dermed også Gentofte Kommunes hjemmesider.

    1. Udtænk din strategi: Før du går i gang med at promovere, så vær konkret på, hvad dit budskab er, hvem det er målrettet imod og hvordan du udformer det. Oftest vil du have nogen til at deltage i en eller anden aktivitet i Byens Hus, men måske du kan fange deres interesse på en anden måde? Og hvem er din målgruppe egentligt? Og er der flere? Hvordan kommunikere du bedst til dem? Prøv eventuelt at beskrive din målgruppe som en person. Hvor gammel er de? Hvad interesserer dem? Hvilke medier bruger de? Hvor færdes de? Hvad drømmer de om? Osv. Og hvordan får du dit budskab tilpasset visuelt og tekstligt , så det vækker deres interesse?

    2. Tilføj medværter på dit facebookevent: Når du opretter facebook events, må du meget gerne gøre Byens Hus og Gentofte Kommune til medværter, så det fremgår af vores liste over begivenheder. Hvis du laver dit event med andre arrangører eller artister, så tilføj også dem

    3. Gør det let for andre at dele din aktivitet på sociale medier: Når du laver opslag på sociale medier, er det en god idé at tagge andre og bruge hashtags. Dvs. sørg fx for altid at tagge @byenshus og andre, du samarbejder med, når du poster på facebook og instagram og brug altid omkring 5 relevante hashtags på instagram – gerne #byenshus eller #byenshusgentofte samt #gentofte

      Gør det let og relevant for andre at dele, så tænk i content, der giver mening for andre at dele både i form og indhold.

      Du kan også sende os en tekst og et billede eller en video, som vi kan dele direkte på Byens Hus’ sociale medier. Send det til cbly@gentofte.dk

    4. Vær aktiv på sociale medier: Når du har lavet et opslag, så sørg også for at være aktiv på de respektive platforme, ved at besvare kommentarer på dit opslag og dele det i relevante fora.

      For at få flere sidefølgere kan du lave indhold på diverse relevante facebookgrupper, hvor du gør opmærksom på din eksistens og mission ved at deltage i relevante diskussioner.

    5. Overvej betalt annoncering: For at nå ud til en større målgruppe kan du overveje at bruge betalt annoncering på sociale medier eller avisannoncer.

      Målret din annoncering, så den er tilpasset din målgruppes interesser, for at øge chancerne for succes med dine annoncer. Kontakt os endelig, hvis vi skal hjælpe med at sætte jer i gang.

    1. Opsøgende markedsføring og fysisk synlighed: For at sikre synlighed af dine aktiviteter og events kan du placere plakater og flyers på relevante steder i dit lokalområde. Overvej også selv at gå ud og møde folk på gaden med en flyer. Vi opfordrer dog til, at du tænker på miljøet og ikke unødigt hælder trykt materiale ud overalt i byen.

    2. Brug mund-til-mund markedsføring: Mund-til-mund markedsføring kan være en effektiv måde at få spredt budskabet om dine aktiviteter og events på.

      Sørg fx for at skabe en god oplevelse for dine gæster, og opfordr dem til at anbefale dig og dele deres oplevelser på sociale medier. Dette kan hjælpe med at skabe positiv omtale og tiltrække nye deltagere til dine events.

      Du kan overveje at tilbyde incitamenter til tidligere deltagere, fx i form af rabatter på fremtidige events, hvis de inviterer en ven eller anbefaler din aktivitet til deres netværk på sociale medier.

    3. Samarbejd med lokale medier: For at samarbejde med lokale medier kan du kontakte aviser, radio- og tv-stationer i dit område og præsentere dine aktiviteter og events.

      Du kan også overveje at sende pressemeddelelser til lokale medier, når du har nye events eller aktiviteter på programmet. Skriv fx til Villabyerne – villabyerne.red@sn.dk

      Sørg for at sende dem noget visuelt også, allerhelst billeder med glade mennesker på. Husk, at hvis personerne på billedet er genkendelige, skal du have deres tilladelse til at bruge billedet.

      Bemærk: at vi også er i kontakt med pressen løbende, så giv gerne besked til Christina, hvis I laver pressearbejde eller får omtaler nogen steder. Vi deler meget gerne på vores kanaler, hvis det lykkes.

    1. Få en medskaberside på Byens Hus’ hjemmeside Send en beskrivelse, kontaktinfo og et foto til vores kommunikationsredaktør Christina på cbly@gentofte.dk og få oprettet en medskaberside på Byens Hus’ hjemmeside. På den måde slipper du for at oprette din egen hjemmeside og kan linke til denne.

    2. Lav løbende kampagner: Sørg for løbende at fortælle nye brugere hvem I er, og hvad I laver. Og sørg for at tage billeder og video løbende, som du kan bruge til dette.

      Lav fx løbende kampagner og tiltag, der fortæller om jer og hvad I tilbyder mere generelt, så det ikke kun handler om, at folk fx skal købe billet til dit næste event. Hvad står I for? Hvad har I opnået? Hvad får folk ud af at deltage i jeres aktiviteter? Fortæl dine forskellige historier.

      Husk at del dine historier med Byens Hus ved at tagge os og skrive til Christina på cbly@gentofte.dk så vi kan dele videre.

  • Når du dele lyd, video eller billeder, skal du have sikret dig, at du har samtykke til at dele og gøre brug af materialet og overholder eventuel ophavsret.

    Samtykke til billeder og video

    Hvis du vil bruge billeder eller film i trykte eller digitale medier, er det meget vigtigt, at du kender til persondataforordningens regler for offentliggørelse.

    I lovgivningen og Datatilsynets praksis skelner man mellem, hvorvidt der er tale om et portrætfoto /-video eller et situationsfoto /-video:

    • Portrætfotos er fotos, hvor det primære formål er at afbilde en eller flere bestemte personer, der som følge af billedets karakter er let genkendelige. Her skal du altid søge om samtykke til at bruge materialet.

    • Situationsfotos er fotos, hvor det primære formål er at vise en situation – fx mennesker til en koncert. Det gør ikke noget, at man kan genkende personer på situationsfotoet, men personerne må ikke være centrale i billedet. Du kan som udgangspunkt offentliggøre situationsfotos uden, at du har indhentet samtykke

    Det er vigtigt, at personerne på dit foto ikke føler sig udstillet, udnyttet eller krænket. Det er ofte en god idé at stille sig selv spørgsmålet, om man gerne selv ville have haft lejlighed til at sige til eller fra til at indgå i et foto eller en video, før det offentliggøres?

    Hvis du overvejer at offentliggøre et portrætfoto eller et situationsfoto/video, hvor de medvirkende med rette bør have mulighed for at sige fra, eller hvor der er risiko for, at fotoet kan opfattes krænkende, er det vigtigt at få samtykke til at bruge fotoet fra den/de fotograferede eller deres forældre/værge. For børn gælder det, hvis de er under 15 år.

    Vær opmærksom på, at det altid er en god idé at orientere om, at der vil blive taget billeder til et event eller en aktivitet, så man giver folk mulighed for at sige fra. Det kaldes orienteringspligten.

    Til dette formål skal du anvende samtykkeblanket. Download samtykkeblanketten her

    Ophavsret

    Ophavsretten opstår altid hos en fysisk person, fx en fotograf eller en musiker m.fl., der har frembragt et konkret værk. Denne person kaldes ophavsmanden. En juridisk person, som for eksempel en virksomhed, kan kun erhverve ophavsret i kraft af en aftale. Det kan blandt andet være et billedbureau eller via KODA ved musik.

    Som udgangspunkt er alle billeder og musik omfattet af ophavsretsloven. Det betyder, at du kun må bruge andres fotografier, billedmateriale eller lyd efter aftale med den, der ejer ophavsretten til værket.

    Ophavspersonen har altid krav på at blive krediteret, i overensstemmelse med hvad god skik kræver. Der kan ind i mellem være forskellige opfattelser, af hvad god skik er. Det kan derfor være en god idé på forhånd at aftale, hvordan krediteringen bør ske.

    Anvendelse: Vær opmærksom på de udnyttelsesformer, du får rettighederne til f.eks. Offentliggørelse på hjemmeside, udgivelse i brochure, udsendelse internt i virksomheden.

    Få helst rettighederne til enhver brug – men det vil evt. pris også afspejle.

    Man kan også begrænse anvendelsen til kun at gælde i en afgrænset periode.

Værktøjer

Byens Hus' kernefortælling

Sammen har vi skabt en kernefortælling for Byens Hus

Læs mere om Byens Hus her

En fælles visuel identitet

Sammen har vi skabt en fælles visuel identitet, som skal styrke vores fælles synlighed, og gøre det nemt at afkode, hvad der der sker i Byens Hus.

Download Byens Hus brand guide her

Kontakt

Kommunikation

Christina Lykkegaard