Byt til nyt i Byens Hus
Fylder sidste års fejlkøb i skabet? Kommer du aldrig til at bruge dit Star Wars-kostume eller de højtaljede jeans igen? Byens Hus har nu fået et byttestativ, hvor du kan forære tøj, ting og sager til andre og overtage de ting, som de ikke længere har brug for.
Byens Hus går ind for fællesskab og bæredygtighed og udover initiativer som bl.a. Repair Café og syværksted, så får kulturhuset nu også et tøjbyttestativ. Stativet finder du på første sal på trappereposen ved Frivillighedscentrets administration.
Alt på byttestativet er gratis. Giv, hvad du har, og tag, hvad du kan bruge. Du må gerne tage noget fra stativet uden at donere noget selv. Og du må også gerne donere ting, uden at tage noget andet med hjem.
Giv feedback og få selv et stativ ud i din forening
Stativet er udviklet af Affald og Genbrug i Gentofte Kommune og bygget på JAC, Job-, Aktivitets- og Kompetencecenterets beskyttede værksted. Det er det første byttestativ, der bliver sat op i Gentofte, men det er tanken, at flere stativer skal opstilles forskellige steder i Gentofte, hvor det giver mening at bytte tøj, ting og sager.
På sigt kan det også blive muligt for boligforeninger, institutioner og sportsklubber at låne et stativ og i en periode prøve kræfter med at lade tøj, ting og sager cirkulere imellem sig.
Affald og Genbrug vil gerne evaluere på stativet og tager derfor med kyshånd imod gode ideer til forbedringer.
Tag fat i, Marie-Louise Rosengaard via mail: maro@gentofte.dk, hvis du har feedback til byttestativet, eller hvis du kender et sted i kommunen, hvor det ville være oplagt at have et stativ stående.
Andre nyheder
Styrk fællesskabet under kulturhusets ombygning
Ansøg Foreningen Kulturhuset Byens Hus’ nye Ønskebrønd til kulturelle aktiviteter og projekter der styrker fællesskabet og engagementet omkring Byens Hus
Glæd dig til det nye Byens Hus i 2027
Fra juni 2026 vil Kulturhuset Byens Hus på Hellerupvej være midlertidig lukket på grund af ombygning. Med en transformation fra lukket skole til et mere åbent og tilgængeligt kulturhus med en endnu tydeligere kunstnerisk identitet bliver Byens Hus Gentofte-borgernes kulturelle centrum.
En festival fyldt med smag, fællesskab og grøn inspiration
Lørdag den 24. april dannede Byens Hus rammen om en sprudlende Madfestival, der samlede besøgende i alle aldre. Dagen bød på et væld af aktiviteter, der inspirerede til at mindske madspild, fremme fællesspisning og skabe større madglæde – alt sammen med fokus på grønnere vaner.