Månedens udstilling i august
Forlæng din sommerferie med Sofie Thorhauges udstilling; Sweet Escape på Gallerigangen i Byens Hus hele August.
Månedens Udstilling på Gallerigangen i august skaber med motiver som badehuse, livreddertårne og golfbaner visuelle og følelsesmæssige tilflugtssteder i en tid, hvor meget kunst har et politisk eller provokerende sigte. Udstillingen skaber et rum af ro, lys og glæde, samtidig med at de rummer en drømmende længsel.
Med rødder i Byens Hus
Sofie Thorhauge var oprindeligt initiativtager til Det Grå Pakhus i Klampenborg – en forløber til Byens Hus. Dengang var hun en helt ung passioneret ildsjæl, der var med til at skabe et fælleskab og frirum for unge i Gentofte Kommune, et sted hvor kreativiteten kunne udfolde sig frit. Siden da er Pakhusets aktiviteter flyttet til Byens Hus, på 2 sal som bl.a. Åben Atelier, som er et kreativt fællesskab for de 15-25 årige.
Sofie selv har været væk fra kunsten i en årrække, hvor hun har uddannet sig til og arbejder som psykolog. Nu er hun glædeligt tilbage i kunsten, og det er med en stor fornøjelse at vi kan slutte cirklen ved at hun udstille netop her – i et skabende og kreativt levende hus, som på en måde udsprang af det initiativ, hun engang helt ung var med til at vise behovet for.
Mød kunstneren
Som en del af udstillingen vil Sofie Thorhauge afholde en talk om hendes krøllede vej ind og ud af Kunstakademiet og om at finde sin egen vej som kunstner. Hun vil derfor gerne dele sine erfaringer og give sit perspektiv på, hvordan man kan finde sine egne veje – også uden om de etablerede kunstinstitutioner – og hvordan kunst kan være en vej til at føle sig inkluderet, set og anerkendt.
Det sker den tirsdag den 12. august kl.17:00 i Agoraen. Og det er gratis at deltage.

Andre nyheder
Styrk fællesskabet under kulturhusets ombygning
Ansøg Foreningen Kulturhuset Byens Hus’ nye Ønskebrønd til kulturelle aktiviteter og projekter der styrker fællesskabet og engagementet omkring Byens Hus
Glæd dig til det nye Byens Hus i 2027
Fra juni 2026 vil Kulturhuset Byens Hus på Hellerupvej være midlertidig lukket på grund af ombygning. Med en transformation fra lukket skole til et mere åbent og tilgængeligt kulturhus med en endnu tydeligere kunstnerisk identitet bliver Byens Hus Gentofte-borgernes kulturelle centrum.
En festival fyldt med smag, fællesskab og grøn inspiration
Lørdag den 24. april dannede Byens Hus rammen om en sprudlende Madfestival, der samlede besøgende i alle aldre. Dagen bød på et væld af aktiviteter, der inspirerede til at mindske madspild, fremme fællesspisning og skabe større madglæde – alt sammen med fokus på grønnere vaner.